2017. okt 13.

San Marino történelmi központja és a Monte Titano - San Marino

írta: Gilfanon25

San Marino, Európa harmadik legkisebb törpeállama, amely az évszázadok során megőrizte identitását és önállóságát és egyben az egyik legrégebbi ma is fennálló köztársaság. Évszaktól függetlenül ideális célpont azoknak, akik a természeti szépségeken kívül kiváncsiak a több száz éves épületekre a városfallal körülvett óvárosban. Évente 3 millió turista látogat ide és 2008-ban került fel a világörökségi listára.

A belváros autóval nem megközelíthető, de elég sok parkoló (a térképen 12 szerepel) van odáig illetve ahol le lehet parkolni a közelben és nagy távolságok sincsenek. Mi ősszel mentünk, de gondolom a csúcsidőszakokban ez is elég nehéz mutatvány lehet (az utak addig is keskenyek és nem könnyűek). Két verzió van: az első, hogy a P11-nél megállunk és lanovkával felmegyünk a várba (hangulatos, de nem túl olcsó), vagy a városfal közelében leparkolunk valahol (valamivel olcsóbb). Nekünk sikerült a P7-nél leparkolni, ami tényleg pár percre volt a belvárostól. Parkolási díjak 2017-ben (info: ITT): autó 1 óra 1,5€, 2óra 3€, 3-5 óra 4,5€, egész nap 8€, P12 helyi busz 2€/fő, ha san marinoi a szállás, akkor 4€/nap.

Az országba euroval lehet fizetni, határellenőrzés nincs és útlevél sem kell.

Első célpontunk a Piazza della Libertá (5-ös) volt, amit a helyiek Pianellonak hívnak, ahol megtalálható a Palazzo Pubblico (4-es) azaz a kormányzósági palota és előtte pedig a san marino-i szabadság szobor. Már itt is pompás a panoráma. A város szívében található palota egy korábbi 1600-as évekből származó épület (Palazzo Vecchio - Régi Palota), amit a  XIX. század végén átépítettek és 1996-ban pedig felújítottak. A gótikus stílusú palota homlokzatát az óratornyon kívül a San Marino-i címer és három szent képe (Szent Ágota, Szent Marino és Szent Leo) dísziti. A városháza látogatható: nyitva (2017) info ITT:   01.02 - 06.07 között 9.00-17.00 ; 06.08 - 09.13 8.00-20.00 ; 09.13 - 12.31 9.00-17.00. (zárva: 01.01, 11.02, 12.25). Belépődíj: 3€ Ez viszont változhat, mivel tanácskozás vagy más események alatt nem lehet megnézni a palotát. Sajnos mi is így jártunk és csak az előtérig jutottunk. Nyáron pedig érdemes megvárni az őrségváltást.

Szerintem érdemes venni a San Marino card-ot. Ezzel a kártyával a legfőbb látnivalók megnézhetőek 10€-ért (1€ letétet kell fizetni magáért a kártyáért, amit ha leadunk visszakapjuk, de szerintem simán megér annyit és mi is megtartottuk ;-) ). 5 múzeumba lehet vele bemenni: Városi múzeumba, az első és a második toronyba, a városházába és a Szent Ferenc templomba és múzeumba. Emellett más kedvezményeket is ad. Többi infó ITT.

Tovább sétáltunk az információs központhoz (kék 1-es) , ami közvetlenül a libegő mellett van. A libegő a belváros és a vár között teszi meg az utat cirka 2 perc alatt (ára: 1 út 2,8€, retúr 4,5 €). Jellemzően 7.50-től este 18-ig, 20-ig van nyitva évszaktől függően. Infók még ITT. Lent a városközpontban található meg a Mi áldott szűz Miasszonyunk vigasza templom (19), Suffrage templom (20) és a Természettudományi Múzeum (18). Az információs központban (nyitva: télen hétfőtől péntekig 8.30-18.00 szombat vasárnap 9.00-13.30, 14.00-18.00 ; nyáron hétfőtől péntekig 8.30-19.00, szombat vasárnap 9.00-13.30, 14.00-19.00)  azon kívül, hogy feltankolunk prospektusokkal és térképpel érdemes 5 euróért turista pecsétet (Tourist Visa Passport) szerezni az útlevelünkbe. Nagy kedvencem.

A következő hely a XIX. század elején épített Szent Marinus bazilika volt, ahol a városalapító ereklyéit őrzik (3).

Az utunk az első toronyhoz vezetett. Odafelé nem messze van a bazilikától az Orti Borghese kis bájos parkja, amihez érdemes azt a pár lépcsőt leküzdeni. Ha valaki úgy gondolja megnézheti a vámpír múzeumot is.

A Rocca o Guaita (1), azaz az első torony pompás erődítmény, ami a Titán-hegy egyik csúcsán, szinte függőleges sziklafal tetején található. A kilátás pazar! A vár a XI. században épült, amit az évszázadok során számtalanszor átépítettek és a XV. században nyerte el mostani formáját. Mindkét torony nyitvatartása: télen 9.00-17.00, míg nyáron 8.00-20.00. Info ITT.

A Cesta o Fratta (14) azaz a második torony a Monte Titano legmagasabb csúcsán található. Az egykori római kori erődmény helyére épült vár ma jelenleg egy remek, 1550 darabból álló fegyvergyűjteményt mutat be. Innen rá lehet látni a legkisebb toronyra, a Montalera is. A Montale (15) Monte Titano legkisebb csúcsán helyezkedik el. A többi tornyokkal ellentétben ez nem látogatható. Börtönként is használták, és ennek megfelelően a torony egyetlen bejárata egy olyan ajtó, amely körülbelül hét méternyire van a talajszinttől.

Visszatértünk a városba és felkerestük a Piazza Titano-n lévő városi múzeumot (State Museum - 17). A múzeumnak a középkori Palazzo Pergami ad otthont. Fontos régészeti és művészeti gyűjteményét találhatjuk itt, amelyek emlékeztetik a látogatókat a Szent Murino legendájára, a Köztársaság történelmére és az évszázadok alatt tapasztalt viszontagságokra. A múzeum a neolitikumtól a középkorig értékes régészeti leleteket gyűjtött össze. Amúgy a múzeum pont olyan, mint maga a város kicsi, de érdekes.

Végül a Szent Ferenc templomba (6) mentünk be, amely XIV. és XIX. közötti századok freskóit és kegytárgyait mutatja be.

Végül a városka utcáin sétálgatva fejeztük be ezt a szép őszi napot. Természetesen nem hagyhattuk ki, hogy ne vegyünk a helyi mandulalikőrből (Amaretto), ami alkoholtartalma ellenére is igencsak itatja magát. A nap folyamán megismerhettük a város történelmét és legfőbb látványosságait, de szívesen eltöltöttünk volna még pár napot.

Nagyon szép videót találtam San Marino-ról mikor ködbe borul. Mikor a film készítésének dátumát megláttam, akkor lepődtem meg igazán, mert pont akkor voltunk ott mi is. A látvány élőben is fantasztikus volt, mintha a felhők fölött vagy között lettünk volna!

Ha tetszett a bejegyzés akkor kövess a facebookon is.