2017. máj 20.

Stari Ras városa és a Sopocani kolostor - Szerbia

írta: Gilfanon25
Stari Ras városa és a Sopocani kolostor - Szerbia

Balkán túra 5. rész

Szerbia történelmében és gondolkodásmódjában míg Stari Ras, az első főváros az ország bölcsőjét, addig az itt található templomok pedig a vallási központot jelentették. Ehhez a világörökséghez a régi város romjai és templomjai tartoznak, amit 1979-ben vettek fel a világörökségi listára.

dsc08312.JPG

A világörökséghez tartozó helyszínek: 

  • Sopoćani kolostor (N43 7 54.00 E20 22 45.00)
  • Szent Péter-templom (N43 9 56.00 E20 31 34.00)
  • Szent György-templom (N43 10 15.20 E20 29 55.70)
  • Stari Ras középkori városának romjai (N43 7 8.00 E20 25 22.00)

Linkek:

https://hu.wikipedia.org/wiki/Szerbia_vil%C3%A1g%C3%B6r%C3%B6ks%C3%A9gi_helysz%C3%ADnei

http://whc.unesco.org/en/list/96/

 

 Az első hely, amit megnéztem a Sopoćani kolostor volt. GPS-el könnyen megtalálható (táblák is vannak útközben) és nagy parkoló várja a látogatókat. A freskókkal díszített kupolás templom számomra csalódás volt, főleg a koszovói kolostorok után (és a korábban más országokban látott templomok alapján is). A klasszikus korabeli templomjegyeket viseli magán, viszont több más templom és helyszín a Balkánon vagy szebb állapotban megmaradt vagy többet foglalkoztak vele.

 

Innen Stari Ras városának romjait próbáltam megkeresni. Ha a GPS koordináták alapján próbálja valaki meglelni az igencsak bajban lesz. Így kénytelen voltam a helyszín környékén kérdezősködni végül csak kaptam valami segítséget. A közelben lévő Hotel RAS Pazarište-n (ami az út mellett egy vendéglő és motel) mögött egy ösvény indult fel a helyre a Gradina erődbe. Viszont aki fel akar kapaszkodni az igencsak kösse fel a gatyáját, mert az út végére nagyon nehéz a terep (vagy csak le akartam vágni, de ez nem is derült ki). Nem egy klasszikus túristaútvonal, ráadásul egy idő után el is vesztettem az útbaigazító táblákat - ez elején nagyon szépen kiírják a hátralévő utat és időt). Fennt csak pár megmaradt rom maradt és a szép látvány a közeli dombok.

 

Az esti pihenés után célba vettem a Szent-György templomot. Könnyen megközelíthető apró kis parkolóval. Több mint 800 éve épült templom szelíden meghúzódott a dombtetőn a fák között.

 

Végül az utolsónak a Szent Péter-templomot néztem meg, ami viszont kellemes csalódás volt. A kis templomocska már több mint ezer esztendeje dacol a történelemmel. Hasonló korú templomnál nem tapasztaltam (biztos van) emeleti részt (inkább alsótemplomot).

 

Összeségében érdemes megnézni, de számomra kicsit csalódás volt, mert most már szomszéd Koszóvóban (nem beszélve Bulgáriáról, Albániáról vagy Görögországról pl. Mount Athos) is szebb vagy jobban megmaradt helyszínek, látnivalók vannak és egymás mellé rakva könnyen tud fanyalogni az ember. Viszont kicsit fanatikusként nem hagytam volna ki az utam során, mert különleges történelmi jelentősége van.

 

Szólj hozzá

Európa Szerbia