2018. feb 11.

Forth Bridge (Skócia) - Egyesült Királyság

írta: Gilfanon25
Forth Bridge (Skócia) - Egyesült Királyság

Találós kérdések: Mi az, amire annyira büszkék a skótok, hogy rajta van a 20 fontoson? Mi az, aminek lefestésére 10 év kellett? Mi az, ami magasabb, mint a Szent Pál katedrális Vatikánban? A választ szerintem nem sokan tudják: Forth Bridge, az Edinburgh mellett lévő vasúti híd, amely egyben 1917-ig a világ leghosszabb fesztávú egykonzolos hídjának számított. Az építésének idejében kiemelkedő és egyben úttörő mérnöki teljesítmény, ami 2015 óta szerepel a világörökségi listán. Ebben a rövid bejegyzésben szeretnék kedvezni az elvakult világörökség gyűjtőknek. :-) forthbridge-rossgstrachan-cc-by-nc-nd-2.jpg

 Kép forrása: Photo by Ross G Strachan   ; megtalálható: ITT

UNESCO hivatalos oldala - Forth Bridge

Wikipédia - Forth Bridge

http://hovamegyavonat.blog.hu/2016/08/30/hid_a_forth_folyo_felett

http://www.boombasstik.hu/akciok/54-loero-magazin-hirei/684-lenygoez-forth-bridge--skocia

https://library.hungaricana.hu/hu/view/HidakUtak_Egyedi_Hidak/?pg=75&layout=s

http://vilagszam.hu/cikkek/10-evig-festettek-a-hidat-skociaban-nem-kapkodtak-el-a-dolgot.html/2470

A Forth folyó torkolátán átívelő híd kulcsfontosságú összeköttetés Skócia Edinburgh és az északi területek között. Korábban jelentős kerülővel lehetett csak árut (is) szállítani. A hidat megnézni legkönnyebben Queensferry-ből lehet. Ha autóval vagyunk akkor a környékén meg lehet állni. Itt szeretnék is ajánlani egy oldalt, ahol 10 különböző ötletet ad, hogy nézzük meg a hidakat (ITT). Talán az egyik legizgalmasabb a Blackness Castle-től, de híd környéke is kiváló. Talán érdekesebb az éjszakai kivilágításban, mint nappal.

Ha tömegközlekedést választjuk, akkor a legcélszerűbb Edinburgh-ből Dalmeny kis vasútállomására érkezni. Waverley-ről indul a vonat elég sűrűn, visszafelé már azért ritkább (elvileg megy direktbe Glasgow-ba is, de az sokkal macerásabb). Menetjegy olyan 5 font körül van, oda-vissza valamivel olcsóbb. A scotrail oldalán meg lehet nézni a menetrend és az árakat is ITT. Érdemes megnézni a különböző vonatbérleteket és ajánlatokat ITT.

map.jpg A tényleg pici kis vasútállomástól egy kis sétával könnyen eljuthatunk a parthoz. Ha lemegyünk a vasútállomástól a körforgalomhoz, ott már lehet is látni egy táblát is "Maid of the Forth" felirattal (is) és azt kövessük. Én nem így tettem és egy nagyobb sétával elmentem Queensferry központjába. Ma már nem így döntenék, de akkor jó ötletnek tűnt. Bár, pár jó képpel megajándékozott az út, bár már az esti órákra értem ki (mondjuk elég korán is sötétedett). Ezen az úton vissza is juthatunk az állomásra.

 

Ha már a kikötőben vagyunk érdekes lehet egy kis hajótúra az Inchcolm szigetre. Több információ ITT.

A XIX. században kompokkal oldották meg a szállítást ezen a szakaszon, de megnőtt szállítási igényt már nem tudták kielégíteni illetve jelentős költségekkel is járt. Ezért egy híd építésében döntöttek a North British Railway-nél. Viszont korábban Dundee-ban 1879.december 28-a éjjelén ősszedőlt a Tay Bridge, amin épp egy vonat haladt át. Először ennek a hídnak a tervezőjét bízták meg, Thomas Bouchot-t, de a bekövetkezett katasztrófa miatt inkább John Fowler-t és Benjamin Baker-t választották, akik már inkább konzolos acélhíd mellett döntöttek. Ezzel már eleget tehettek a lakosság kérésének, ami az volt, hogy csak teljesen biztonságos hidat építhetnek. Hét év építés után az utolsó "arany" szegecset 1890. március 5.-én maga a walesi herceg (aki később VII. Eduárd néven lett Nagy-Brittania uralkodója) helyezte be ünnepélyes keretek közt, többek közt Benjámin Baker és Gustave Eiffel jelenlétében.

Pár régi kép:

Pár érdekesség a hídról:

  • a rácsszerkezetekhez 54900 tonna acélt és 6.500.000 szegecset használtak fel
  • 4600 ember dolgozott az elkészülésén
  • 3,2 millió £-ba került
  • egy átlagos hétköznap 180-200 vonat halad rajta át
  • építése során 73 ember vesztette életét, ami szerepel a híd mindkét oldalán is egy emléktáblán. Koruk 13 és 63 között volt. Az építési területet nyolc férfi pásztázta folyamatosan egy hajóval, hogy kimentse az akár 100 méter magas tornyokról vízbe eső munkásokat.
  • az első acélból készült híd Nagy-Brittaniában
  • 2007-es sorozatú 20 fontos címleten is szerepel a híd
  • közel 2.529 méter hosszú híd a világ leghosszabb fesztávú (521 méter) egykonzolos hídjának szá­mított egészen 1917-ig
  • tíz évig tartott lefesteni kétszázharmincezer négyzetméternyi felületet
  • megépülésekor megosztotta a közvéleményt, mivel sokaknak nem is tetszett igazán. Ha belegondolunk, hogy az Eiffel-tornyot is le akarták egy időben bontatni
  • négy órával csökkentette a London Aberdeen vonal utazási idejét

Jelenleg három híd áll egymás mellett három évszázadból: Fourth Bridge a XIX.századból, Forth Road Bridge a XX. századból és végül a Queensferry Crossing Bridge.

the-forth-bridge-forth-road-bridge-and-queensferry-crossing-1200x800.jpg

Kép forrása: https://www.visitscotland.com/blog/attractions/forth-bridges-view-points/

Összefoglalva: mérnök, vasút és/vagy világörökség őrülteknek kötelező darab, de azért a többieknek sem rossz, ha tudják, hogy mostanra "csak egy híd" jelzővel illetett építmény mennyiben járult hozzá a mindennapjaink természetességéhez.

 

 

Fantasztikus drón felvétel mindhárom hídról

Szólj hozzá

Európa Skócia Egyesült Királyság