2018. már 31.

Az Alcobaça-kolostor - Portugália

írta: Gilfanon25
Az Alcobaça-kolostor - Portugália

Az 1153-ban I.Alfonz portugál király által alapított templom az ország legnagyobb jelzőjével büszkélkedhet, ahol a középkor úgyszintén legnagyobb portugál könyvtára volt. Emellett számomra inkább morbid, mint romantikus vagy tragikus szerelmi történetről híresült el a hely, amiben a helyi Rómeó és Júlia azaz I.Péter és Inês de Castro szerepel. A gyönyörűen díszített sírjuk egymással szemben van, hogy feltámadásukkor egymást láthassák meg először. A templom 1989 óta van a világörökségi listán, ami Portugália egyik leglátogatottabb műemlékegyüttese évi 250.000 látogatóval.

dsc02947.JPG

UNESCO oldala - Monastery of Alcobaça

Wikipédia - Alcobaça kolostor

Hivatalos oldal - http://www.mosteiroalcobaca.gov.pt/en/

 Alcobaça városa is olyan 120 km-re van a fővárostól és sajnos a korábbi bejegyzéshez hasonlóan itt sem találtam közvetlen tömegközlekedést, így többek között ezért is maradt az autóbérlés. Általában lehet Lisszabonban találni egy napos fakultatív buszos kirándulásokat és Alcobaça-t Óbidos-sal és/vagy Fátima-val esetleg a korábban ismertetett világörökségekkel együtt hirdetik. A város az Alcoa és a Baça folyó partján fekszik és ebből kifolyólag kapta nem túl kreatívan a nevét. A 2011-es adatok szerint valamivel többen, mint 15800-en lakják. Ha megérkezünk a városba a templom közelében lévő nagy körforgalomnál lévő ingyenes parkolót érdemes használni (google-n nézzétek meg előtte). Onnan kb. 10 perces séta a templom.

google.jpg

 Már a bronzkor előtt lakott volt a környék. A templom szempontjából a különböző korokat (római, vizigót, mór) követően I. Alfonzhoz (a hódító) lehet kötni az alapítását (élete ITT). Aki megígérte, hogy ha sikerre viszi a mórok elleni hadjáratát és elfoglalja Santarémet, akkor kolostort épít a Szűzanya emlékére (úgy látszik ez helyi sajátosság). Santarém várát 1147-ben sikerült elfoglalni ezután fogadalmát betartva 1153-ban Alcobaçát és annak termőföldben gazdag környékét, ami 44.000(!) hektárt tett ki a Ciszterci rend apátjának Clairvaux-i Szent Bernátnak ajándékozta. Az alapkövet a király a tulajdon fenséges kezével rakta le 1148-ban. 1178-ban kezdték építeni pont a két folyó találkozásánál. 1223-ban költöztek be teljesen a létesítményekbe, ahol imádkoztak és a mindennapi fizikai munkát is végezték. ("ora et labora"). Úgy tudjuk, hogy egy híján ezren voltak. A technikai fejlődéssel komoly vízvezeték rendszert építettek ki, amivel összegyűjtötték az ivóvizet és a gazdag farmokon, szőlészetekben, gyümölcsösökben hasznosították őket az eddig használhatatlan földeket átalakítva. Nemcsak munkájukról voltak híresek, hanem vendégszeretetükről is. Fenntartottak egy tanodát, feltehetően az első nyilvános iskolát az országban, valamint egy menhelyet és egy szegényházat is. I.Sebestyén idejében egy pápai rendelet az egész rend székhelyévé tette a dúsgazdag és befolyásos Santa Maria apátságot. A XIII. századból származnak a csend kerengő keletre és északra fekvő szárnyai, mint a "chapter house", dormitórium, a szerzetesek csarnoka és a refektórium, amely Clairvaux-apátsághoz hasonlóan került kialakításra. 1308-ban Dénes király elrendelte a kolostor nagyobbra építését. A XIV.század végén I.Péter és szerelme sírjai kerültek elhelyezésre a panteonba. I. Mánuel uralkodásának idején épült a könyvtár, az új sekrestye és a csend kerengő második emelete. A jelenlegi királyi csarnok kialakítása a XVI.századi felújítás kezdete volt. 1651 és 1653 között épültek fel a déli épületrészek, mint a palota déli bejárata, vendégház és több más is. A XVI.század végén I.(kardinális) Henrik idején épült az ötödik kerengő, ahol a műhelyek és az új könyvtár volt. A számkivetett kápolnát a XVIII.században építették immár barokk stílusban, illetve több más helyen is barokk stílusú átépítéseket hajtottak végre úgy, mint a homlokzaton is. A 1755-ös nagy földrengésben megsérült a kolostor és újra kellett építeni a királyok csarnokát, a konyhát és az új sekrestyét illetve az ott lévő csempék egy részét is. A kolostort 1811-ben a francia csapatok kifosztották és egyes részeit felgyújtottak. 1834-ben a rendek feloszlatásával a kolostort bezárták, de azért ismét kifosztották és csak később vált turisztikai szempontból fontossá. Ezután az épületet különböző közfunkciókat látott el, így egyes részei voltak: börtön, bíróság, városháza, bank iroda, katonai laktanya, iskola, földhivatal többek között. 1928 és 1948 a portugál állam az eredeti állapotára hozta helyre.

Nyitva: októbertől májusig 9.00-17.30 ; júniustól szeptemberig 9.00-18.30 (zárás előtt fél órával előbb lehet utoljára bemenni). Zárva: január 1., március 1, húsvét vasárnap, május 1, december 23 és 25.

Belépődíj: 6€, lehet venni világörökség jegyet, ami 15€. Ezzel 3 világörökségi helyszínre lehet belépni (értelemszerűen ide, Batalha-kolostor és a tomari Krisztus-kolostor Tomar). Belépődíj a sekrestyébe: 2€ Többi infó: ITT.

Érdemes itt is megvenni 1€-ért a térképet, amit beszkenneltem és megosztom. Ez alapján mutatom be az összes látnivalót.

A főbb látnivalókat a prospektus alapján mutatom be:

1, A templom homlokzata

 Alcobaça volt az utolsó apátság, amelyet Szent Bernát életében alapítottak, és az első teljesen portugáliai gótikus épület. Az 1725-ben befejezett barokk restauráció tette monumentálissá a homlokzat összképét. Maga a kettős torony ennek a barokk hozzátoldásnak az eredménye. A megnyúlt, magas oromzat alatt a rózsaablak és a széles gótikus kapuzat még az eredeti építmény maradványa. Az eredeti gótikus portál két oldalán Szent Bernárd és Szent Benedek szobrai találhatóak. Felettük lévő négy szobor a teológia négy sarkalatos erényét mutatja be, mint az okosság, az igazságosság, a lelkierő és a mértékletesség. Míg legfelül, az oromzaton a Nagyboldogasszony szobrát találhatjuk.  

2, A templom (térképen 1-es számmal)

 A templomot 1178 és 1233-52 között építették három fázisban. A 100 méter hosszú templom Portugáliában a legnagyobb gótikus vallási épület és egyben legnagyobb templombelső az országban, ami latin kereszt alakú. A fényt a nagy rózsaablak és a homlokzat két oldalsó ablakai biztosítják. Belsejében három égbe törő hajót tiszta, dísztelen falak és boltívek tagolják. A főhajó magassága több, mit 20 méter, ami igazából csak ott érez az ember, milyen magas is az!

3, I.Péter és Inês de Castro sírja

Ismerjük meg akkor a két szerelmes igencsak középkori történetét, ami inkább megbotránkoztató, mint romantikus. I. Péter elvette feleségül Konstancia Mánuelt, a második feleségét. A menyasszonyt kísérő kasztíliai küldöttséggel Portugáliába érkezett a nagyon kedves és feltűnően szép, „hattyúnyakú” Inês is. Közte és Péter trónörökös között hamarosan mély és őszinte szerelem bontakozott ki. IV. Alfonz király azonban ellenszenvvel figyelte a házasságon kívüli kapcsolatot, ugyanis – éppen saját ifjúkori tapasztalatai alapján – tisztában volt azzal, hogy a „fattyú” gyermekek és a „törvényes” utódok ellentéte számtalan belső viszály forrása lehet, ezért elküldte Inêst az udvartól, azonban a szerelmesek kapcsolata nem szakadt meg. Péter és Konstancia Mánuel házasságából 1345-ben megszületett Ferdinánd infáns (1345 – 1383), a későbbi I. Szép vagy Állhatatlan) Ferdinánd király. Konstancia még ebben az évben elhunyt, vannak, akik azt állítják, hogy a férje és Inês közötti szerelem okozta bánat idő előtt a sírba vitte. Az Inêsszel szemben álló nemesek rendszeresen azzal érveltek IV. Alfonz előtt, hogy Inês gyermekei veszélyeztetni fogják Ferdinánd infáns örökségét. Ez a nemesi csoport végül elérte célját. IV. Alfonz összehívta a Koronatanácsot, amelynek ülésén Inêst felségárulással vádolta, és ő maga mondta ki rá a halálos ítéletet. A könnyelmű Pétert egyes udvarbeli hívei hiába figyelmeztették az Inêsre leselkedő veszélyre, nem rejtette el Inêst. Három nemes, Pêro Coelho (? - 1361), Álvaro Gonçalves (? - 1361) és Diogo Lopes Pacheco (1305 körül - 1393), kihasználva egy alkalmat, hogy Péter vadászat miatt távol volt, Inês pedig védtelen maradt, végrehajtották a halálos ítéletet; 1355. január 7-én megölték Inêst. 

1357-ben IV. Alfonz meghalt, és Péter – I. Péter néven – Portugália királya lett. A portugál uralkodó I. Péter kasztíliai királynál elérte azt, hogy a Kasztíliába menekült gyilkosok közül Pêro Coelhót és Álvaro Gonçalvest kiadták neki. Őket – a hagyomány szerint – kíméletlen módon kivégeztette, szívüket kitépette (1361-ben), ezért kapta a „Kegyetlen” előnevet a portugál király. A harmadik gyilkos, Diogo Lopes Pacheco, kellő időben továbbmenekült Kasztíliából, később azonban elnyerte I. Péter bocsánatát, hazatérhetett Portugáliába, otthon is halt meg. Ezután kiásatta a holtestet, trónra helyezte maga mellé, megkoronáztatta, majd az udvar tagjait arra kötelezte, hogy hajoljanak meg előtte és csókolják meg az oszladozó holttestet. Ennyit a romantikáról. Erről, amúgy több irodalmi mű is született, aki pedig filmen szeretné megnézni, az a "Halott királyné" néven keresse.

Maga a sírt hat szörnytestű, emberarcú alak tartja. Amíg a síremlék két oldalán az újszövetségben szereplő jelenetek vannak, addig a fejrésznél a keresztre feszítést ábrázolják. A lábrésznél Krisztust láthatjuk, ahogy uralkodik az angyalok között, míg az alsó részben az apostolok Szűz Máriával a feltámadás csodáját látják. A királynő koronáját és ruháját hat angyal tartja. Körben pedig a Castro és a portugál címer láthatjuk. Inês de Castro életrajza ITT.

 A hat kő oroszlánon fekvő sír tetejét Portugália címerével díszítették. Péter koronáját, kardját angyalok tartják, míg lábánál egy hűséges kutya fekszik. A sír oldala gótikus stílusú szobrászati munka eredménye, ami Szent Bertalan apostol életéből származó jeleneteket ábrázolnak. A fejnél lévő részen van a legszembetűnőbb elem. Összesen 18 jelenet látható két körben. A belső 6 jelenet a "Szerencsekerék", míg a külső 12 jelenet az "Élet kereke". Amíg bal oldalon örömteli pillanatokat láthatunk, addig a jobb oldalon tragédia képeit lehet látni. Alul, ahol Péter fekvő alakja van, ott pedig szöveg olvasható,  magyarra fordítva: " A világ itt ér véget."

4, Szent Bernárd kápolna

 I. Péter sírja mögött találjuk meg ezt a kápolnát, ami a XVII. századtól Szent Bernárd emléke előtt tiszteleg. Az 1702 és 1705 között elkészült "Szent Bernárd halála" nevű oltár a helyi agyagművészek egyik remeke. Bár az oltár a vízszivárgás és a hagyományos elkészítési, kiszárítási technikák miatt a minősége romlott, még mindig van néhány figyelemre méltó darabja, mint például a zenélő angyalok, akik a szent testét kísérik a Miasszonyunk figyelő tekintete alatt.

dsc02935.JPG

5, Síremlékek csarnoka/Panteon (térképen 2-es számmal)

 A neogótikus épületrészt Guilherme Elsden tervezte és 1770 körül építette meg, úgy hogy, áthozták kereszthajóból a királynők és hercegek középkori síremlékeit. A sírok 1782 és 1286 között kerültek át. Itt három hercegi síremléket, valamint Urraca királynő sírját találhatjuk, amely tévedésből a Beatrice királynő sírja volt eredetileg. A sír keleti végén látható képen a királyi család sír a halott királyné fellett.

6, Manuelista sekrestye (térképen 3-es számmal)

 Az itt lévő ajtó, olyan mintha fatörzsek fonódtak volna össze és annak tetején a portugál címert találjuk. Az előteret manuelista csillagos boltozat fedi. Ez megsemmisült 1755-ben és immáron rokokó stílusban építették újjá. A sekrestyéhez tartozik egy kör alakú különösen szép kápolna, amit 1669 és 1672 között építettek és Reynaldo dos Santos a "Mennyország tükre" névvel illetett. A fényt csak a mennyezeten lévő tetőablak adja, ami különös hangulatot a 89 aranyazott fából készült szobornak. A szobrok közül hét egész alakos. A központi szobor Szűz Mária; valójában ő az egész cisztercita gondolkodás központi alakja. Ő üdvözli a kápolnába lépőket a hívők ünnepélyesen meghívó gesztusával. Jobbra Szent Benedek alakja, míg balra Szent Bernárd, bencés és cisztercita szokások szerint, ahogy a bejáratnál is van.

dsc02933.JPG

7, Királyok csarnoka (térképen 5-es számmal)

 A csarnok kialakítása tipikusan XVI. századi, míg a királyok szobrait a barokk korszakban helyezték el ide. Az itt lévő szobrokat valószínűleg maguk a barátok faragták kőbe. A helyiségben található azulejo-panel ezúttal nemcsak képeket, hanem írást is tartalmaz, amely a kolostor történetét beszéli el, aminek alapjait Fr.Bernardo de Brito a "Ciszterciták krónikái" adták.

8, Csend kerengő (térképen 6-es számmal)

 A más néven Dénes király kerengő az egész épületegyüttes központi szerepét látta el, ahol a szerzetesek meditáltak vagy olvastak (innen is kapta a nevét). A kolostorban ez az egyetlen középkori kerengő, amely Dénes király uralkodása alatt épült, valószínűleg 1308 és 1311 között, Domingo Domingues és Diogo mester tervei alapján. Később, amikor I. Mánuel volt a trónon (1495-1521), Jorge de Melo apát csináltatott egy felső emeletet (a felső klauzula), amelyet João de Castilho tervezett. Az egész kerengő boltíves mennyezettel rendelkezik, keresztirányú kerek ívekkel és csúcsívekkel (keresztirányú bordákkal). A Basin kút már reneszánsz stílusú, talán a legszebb az épületben. 

9, "Chapter house" (térképen 8-es számmal)

Ez volt az egyik a fő terem, ahol a szerzetesek összegyűltek a közösséggel kapcsolatos kérdések megvitatására. A szerzetesek pedig csak ezen a helyen beszélhettek egymással! A hármas kerek ívű bejáraton keresztül olyan helységbe lépünk, ahol a belső teret oszlopsorok osztják három öbölre. A XIII.században megkezdett épületrész 1308 és 1311 között épült fel. A bejáratnál egy XVII. századi apát sírja található.

10, Dormitórium azaz Hálóterem

 Az egyike a legrégebbi helynek, amit úgyszintén három részre osztanak az oszlopok.

11, Szerzetesek csarnoka (térképen 11-es számmal)

 Ezt a szobát a gyakornokok foglalták el. A járda egyenetlen az Alcoa-folyó nagyobb közelségének köszönhetően, ami miatt enyhén csökkentették a padlószintet. Ez a terem hasonlít a dormitóriumhoz, ugyanolyan díszes elrendezéssel, bár az oszlopok kissé magasabbak.

dsc02911.JPG

12, Konyha (térképen 12-es számmal)

Nyilvánvaló funkcionális okok miatt a középkori konyha az ebédlő mellett volt. A XVII. században összeomlott, amikor az VI. Alfonz kerengőt építették, és csak a román stílusú ajtó maradt meg. A konyha központi kéménye gargantuai méretű és barokk stílusú csempékkel van kirakva, ahogy a falak is. A méretek elképesztőek, főleg a belső magasság! A mosogató jókora medence, amelynek mélyén vízér csordogál, talán itt tartották a barátok a feldolgozás előtt álló halakat. 

13, Refektórium azaz kolostori ebédlő (térképen 13-es számmal)

 A refektórium az egyik legszebb példája a középkori építészetnek. A bejárat alsó keretén latin szöveg olvasható, ami így szól: "úgy véli, hogy az emberek bűneit eszik". Különösen figyelemre méltó az elegáns szószék a nyugati oldalon, ahonnan az egyik szerzetes olvasott fel a Szentírásokból az étkezés során. A szószék egy íves lépcsőn keresztül érhető el. Két másik folyosó is található volt itt: az egyik közvetlenül az eredeti középkori konyhához vezetett, amely már nem létezik, míg egy másik a teraszra.

14, Számkivetett kápolna (térképen 20-es számmal)

 A különálló, kicsi, elegáns, téglalap alakú épület a XVIII. századból száramzik. Tipikus barokk homlokzata van oldalán négy oszloppal. Az oltár bőségesen díszített aranyozott faragott fa. A belső falakat csempék borítják, amiket António Vital Rifarto készített és 1720-23-as évekre datálható. A fő téma a csempepaneleknek a Szent Család mennybemenetele illetve az egyiptomi visszatérés.

 Összességében a kolostor egyik fontos része a portugál történelemnek és a közelbe lévő másik két világörökséggel együtt vétek lenne kihagyni.

  

 

 

 

  

 

Szólj hozzá

Európa Portugália