2018. sze 21.

A semmeringi vasút - Ausztria

írta: Gilfanon25
A semmeringi vasút - Ausztria

A jövőre 165 éves vasútvonal nemcsak a kor egyik legfontosabb technikai vívmánya volt, amihez új eszközöket és módszereket kellett kifejleszteni, hanem teljesen új mozdonyokat kellett hozzá gyártani. Emellett már az akkori kialakításánál is arra törekedtek, hogy a technológia harmonikusan illeszkedjen a természethez vagyis tájépítészetnek tekintették. Nem messze a magyar határtól a csodálatos természeti tájon átfutó vonal 1998 óta része a világörökségnek.

 dsc01213_2.jpg http://whc.unesco.org/en/list/785

https://hu.wikipedia.org/wiki/Semmeringi_vas%C3%BAt

http://www.mavnosztalgia.hu/hu/programs/show/749/?year=2018

http://www.mavnosztalgia.hu/hu/programs/show/890

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/2015/05/16/a_semmeringbahn

Hivatalosan Gloggnitz és Mürzzuschlag közötti útvonal számít világörökségnek. Alapjáraton ezt a részt mutatom be és pár hozzá tartozó látnivalót is.

Több verzióban is megtehetjük a kis vonatozásunkat - az egész útvonal menetrendjét ITT találhatod meg:

- Bécsből és/vagy Bécsújhelyről indulhatunk: A menetrendnél arra figyeljünk, ha valóban élvezni szeretnénk, akkor olyan járattal menjünk, amely minden állomáson megáll. Ugyanis a gyorsvonatok, amelyek nem állnak meg Bécsújhely és Semmering között, azok nem a világörökségi vasútvonalon mennek keresztül! Gloggnitzig elmehetünk gyorssal, amivel 30 percet faraghatunk. A menetrendben látható, hol áll meg a vonat és mennyi a menetidő. Az utazás során Payerbach-nál és Semmeringen is át kell szállni!

- Gloggnitz-ból indulunk: Innen eleve személyvonat indul és itt is a két átszállásra kell figyelni.

- MÁV-val megyünk nosztalgiavonatozással: Az év folyamán többször indul (évszakonként egyszer) ún. "Semmering expressz", ami Kelenföldről indul. További információk ITT. Reggel 6.00-kor indul és este 10 előtt ér vissza. Érdemes időben megvenni a jegyeket, mert mindegyik időben el szokott fogyni!

VAGY

Ha merészek vagy csak természetjárók vagyunk, akkor a vonatozáson kívül végigtúrázhatjuk az ún. "Bahnwanderweg"-et is, ahol élvezhetjük a gyönyörű panorámát és ráláthatunk a vasútvonalra is.

Jegyvásárlás:

Minden megállóban vannak automaták, amely a magyar nyelvű is. Használjuk bátran, főleg, hogy nem sokszor van pénztár. Könnyen használható. Az út ára (2018 szeptember) oda-vissza   volt, de online is megnézhető, megvásárolható, ehhez info ITT. Érdemes megnézni utazás tervezésénél, hogy mikor van felújítás, mert tavaly pár napon keresztül nem lehetett utazni.

Bécsből dél felé futó útvonal, ami egészen a trieszti kikötőkig fut több szempontból is rendkivül fontos volt. A vasút terjedésével itt is igény lett rá, hogy egy vonallal kössék össze az előbb említett területeket és minél több várost bekapcsolhassanak a kereskedelembe illetve hadászati szempontból is igencsak előnyös volt, ha gyorsan tudták a seregeket egy esetleges frontvonalra szállítani. Viszont a semmeringi-hágónál igen nehéz terepviszonyok vannak és csak jelentős szintkülönbségek legyőzésével kellett számolni. Tervezője és az építés irányítója Carl Ritter von Ghega mérnök volt, aki 1841-ben kapta meg a megbizatást és 3 tervből került kiválasztásra a végül elkészült változat. 1848-ban kezdődött építkezés során a semmeringi vasút teljes hossza 41 km lett, közben a szintkülönbség 460 méter. A vasút 14 alagúton, 16 viadukton, több mint 100 kőhídon és 11 vashídon halad át. A leghosszabb alagút 1431 méteres, a viaduktok között vannak kétszintesek is. A teljes hosszúság 60%-ában a lejtő meredeksége 20-25‰. Akkoriban szintén egyedülálló módon itt nem csupán egy vasútvonalat építettek, hanem ügyeltek a táj és a természeti értékek megóvására is. Mindent a vasútépítés során kinyert anyagokból építettek meg, hogy az összes épület és műtárgy minél jobban illeszkedjen a természeti tájhoz. Az alagútfúrásból kikerülő kőből építették a hidakat és az őrházakat is. Így a Semmering-vasút a táj részévé vált, egyik kiváló példája a tájépítészetnek, szervesen illeszkedve a hegyekről látható panorámához. Az építkezés hat éve során 20.000-en dolgoztak rajta és emellé szomorú statisztika, hogy 89-en haltak meg munkabalesetben és több százan különböző betegségekben (kolera). Az építkezést 1854-ben fejezték be, de az első mozdony már 1853. október 23.-án megtette a Mürzzuschlag – Payerbach távolságot. Kevéssel ezután a vasút teljes hossza járható volt. 1854. május 16-án I. Ferenc József császár együtt utazott a vasútvonalon a tervezővel. 1854. július 17-én adták át a teljes vonalat. 

austria_20_schilling_1967_semmering_railway.JPG 

Állomások:

Linkgyűjtemény a környékhez ITT

1, Gloggnitz

A vasútállomásnál ingyenes P+R parkoló található. A váróban meg tudjuk venni a jegyünket. Valószínűleg az automatát tudjuk használni, mivel nem sűrűn van nyitva a pénztár (amikor ott voltunk akkor is a közeli postát írták ki, hogy ott is lehet jegyet venni). Az állomás 2017 óta műemlék épület. Mivel a város a déli vonalon fekszik, így ezen a vonalon el lehetett közvetlenül jutni akár Zágrábba vagy Rómába. Mostanra viszont csak a helyi vonatok közlekednek. A hőskorban, mikor még gőzmozdonyok voltak, ennél az állomásnál megálltak, hogy lecseréljék a mozdonyokat és feltöltsék vízzel. Gloggnizot dokumentáltan először egy gróf, I. Egbertnek szóló ajándékozási okirat említi 1094-ben a Formbachi őrgrófságról. Illetve ami érdekesség, hogy Ausztrában először Gloggnitznak lett női polgármestere, Zenzi Hölzl személyében, akit 1950-ben választottak meg.

Más itteni látnivalók:

- Gloggnitz-i kastély - hivatalos oldal ITT: Az 1083-ban alapított bencés apátságot érdemes felkeresni, már csak azért is, hogy megcsodáljuk a Schwarza völgyét. Tényleg nagyon szép a környezet, bár a kastély szerintem csak eseménykor tud igazán izgalmas lenni. Például szoktak rendezni középkori mulatságot is. A vár udvarán a “Havas Boldogasszony” nevet viselő (Maria Schnee Kirche) templom áll. Egységes tetőzet fedi, tornyának karcsú hagymakupolája jellegzetes Ausztriában. A hivatalos oldalon megtalálhatjuk a múzeum nyitvatartását.

- Lindt csokoládégyár: A vasútállomástól nem messze van a gyár, akár el is gyalogolhatunk oda. A boltban megkóstolhatjuk az édességeket és nagy lesz a kisértés, hogy ne hagyjunk ott akár kisebb vagyont az akciós termékekért. 

2, Schlöglmühl

Pár perc alatt el is ér a vonat az első állomásra, ahol nagyon látnivalók nincsenek.

 

3, Payerbach

Az első átszálló hely. Amikor megállunk közvetlenül a vonat előtt áll a másik, amire át kell szállni és megy tovább. Ha van idő egy kicsit megállni, akkor meg lehet nézni a kiállított mozdonyokat, felvonókat illetve a helyi büfét is kipróbálhatjuk. Szép nagy táblán meg lehet találni a környéki turistaútvonalakat, amelyekből igen sok található. 

Az állomás a vasútonallal együtt 1854-ben nyílt meg, amelyet eredetileg csak ideiglenesen építettek meg, de később, miután étteremmel bővült ez lett a Monarchia vasútvonalain legforgalmasabb állomása. Később 1926-tól egy keskeny nyomtávú kisvasút kiindulási pontja lett, aminek a neve: "Höllentalbahn " (hivatalos oldal róla ITT). Ez korábban egy papírgyárhoz vezető sínpár volt. 1963-ban megszüntették a Höllentalbahn utasforgalmát. 1979 óta az utat a hétvégi utasforgalomban ismét örökségi vasútként üzemeltetik. A kisvasúthoz kb.400 métert gyalogolni. Az állomás egészen 1974-ig úgyszintén a déli vasútvonal főütőerén volt, ahonnan közvetlenül Rómába és Athénba is volt járat. Manapság pedig több helyi járat kiinduló helye,de elvesztette a távolsági utazásban az addigi betöltött szerepét. Az állomásépületet 2006 és 2008 között felújították, de nagyrészt érintetlen maradt ez eredetihez képest.

plakat_hb2018-1.jpg

4, Küb - Eichberg - Klamm - Breitenstein - Wolfsbergkogel

Egymás után áll meg a vonat ezeken a kisebb állomásokon, amelyek szépen belesimulnak a tájba. Útközben pedig megcsodálhatjuk a tájat, ahogy vágtat a vonat a viaduktokon keresztül. Szép látványt nyújt Klamm vadregényes kastélya!

 

Bahnwanderweg: Ha szeretnénk túrázni és onnan megcsodálni a tájat és a vasútvonalat akkor elég sok útvonal várja a turistákat. Eleve van egy 8km-es túraútvonal Payerbach és Semmering között, de a hegyeken több más is található, ahogy ezen a táblán is látható. Például ha leszállunk Klamm vasútállomáson, a templom mellől 6 gyalogtúra- és két kerékpár túraútvonal is található.

dsc01198_2.jpg 

Burgruine Klamm: Ugyancsak a templom melletti úton sétálhatunk fel a várromhoz.

5, Semmering:

 A pici állomáson található meg Carl Ritter von Ghega-nak megépített emlékmű, amit 1869-ben emeltek az osztrák mérnökök egyesülete elismerésül illetve közvetlenül mellette egy ÖBB 5144 sorozatú motorkocsit is kiállítottak, mely korábban itt közlekedett. Az állomáson található az információs központ is, ahol kis vasútmodellen is lehet látni az egész vonalat. Itt zárojelben megjegyzem, hogy aki szeretné nagy terepasztalon látni és mellette még hatalmas más asztalokat is, az látogasson el Keszthelyre! Az infócentrum nyitva: májustól októberig 9 és 15 között. Több infó: ITT . Itt másik vágányra kell átmennünk, de táblán láthatjuk is.

 

Zauberberg

Ha itt járunk látogassanak el a Zauberberg hegyen található Millenium kilátóhoz, ahonnan jó időben el lehet látni egészen Bécsig illetve Magyarországig. Érdemes ezért a látványért (mondjuk borsos áron) fellibegőzni és megmászni a kilátót. Nyitvatartás és árak ITT. Nyáron bringások paradicsoma a hely, télen pedig sípályák várják az ide látogatókat.

6, Steinhaus - Spital

 Itt már teljesen megváltozik a táj is, de továbbra is elég szép.

 

7, Mürzzuschlag

A vonal világörökségi részének másik végpontja.

Déli vasútmúzeumban (Südbahnmuseum - hivatalos oldal (ITT)

A múzeum bemutatja az déli vasútvonalat Bécstől egészen Triesztig. A kiállítótermen kívül különböző mozdonyokat, vagonokat is meg lehet tekinteni. Nyitva: 2018. március 24. és november 4. között kedd kivételével minden nap 10-13 és 14-17.

Téli sportok múzeuma - hivatalos oldal (ITT)

A neve magáért beszél.

Brahms múzeum - hivatalos oldal (ITT) és Brahms élettörténete ITT

1884 és 1885 nyarán kilenc hónapon át adott otthont Brahmsnak, aki itt komponálta 4. e-moll op. 98 szimfóniáját, valamint harmincnál is több dalt és kórusművet. A kiállítás olyan, mint egy zenés séta mesteri komponálással. A múzeumban olyan egyedülálló eredeti tárgyak is megtekinthetők, mint például az a Streicher-zongora, amelyen Brahms az egyetlen hangfelvételén is játszott.

Nyitvatartás: május 30-tól pénteken és szombaton 10-12, 14-17 1. június 1-jétől szeptember 30-ig szerdától vasárnapig 10-12, 14-17. Belépődíj: 7€

 Összeségében sokkal többet nyújt, mint egy egyszerű kis vonatozgatást! Mindenkinek csak ajánlom ezt a közeli varázslatos helyet és fedezzék fel Stájerországot. Például hétvégi programnak tökéletes!

 

 

 

 

 

Szólj hozzá

Európa Ausztria