2019. máj 14.

Palau de la Música Catalana és a Hospital de Sant Pau, Barcelona - Spanyolország

írta: Gilfanon25
Palau de la Música Catalana és a Hospital de Sant Pau, Barcelona - Spanyolország

 Gaudí mellett a katalán szecesszió másik nagyja volt a barcelonai születésű Lluís Domènech i Montaner és fantasztikus épületeiből a Katalán zene palotája (Palau de la Música Catalana) és a Szent Kereszt és Szent Pál Kórház (katalánul Hospital de la Santa Creu i de Sant Pau, röviden Hospital de Sant Pau) került fel a világörökségi listára. Az előbbi már 1997-ben, addig a kórház csak 2008-ban. Ezek az építmények a katalán art nouveau építészet gyöngyszemei és egyben a szecessziós mozgalmak egyik legszebb példájaként lettek ismertek. Így Barcelona is két világörökséggel dicsekedhet! 

full_inner_page_1.jpg

Kép forrása: https://www.palaumusica.cat/en/about-the-tour_530965 

UNESCO hivatalos oldala - Palau de la Música Catalana and Hospital de Sant Pau, Barcelona

Hivatalos oldal - https://www.palaumusica.cat/en

Wikipédia oldala - A Katalán Zene Palotája 

Hivatalos oldal - Sant Pau Barcelona

Wikipédia oldala - Szent Kereszt és Szent Pál Kórház

Angol Wikipédia oldala - Doménech i Montaner

Egy jó oldal a szecesszóról - wienertagebuch1.blogspot.com - kakanian-tul-barcelona-szecesszio-varosa

Egy másik jó írás Gaudiról és Monténerről - www.kulturtapas.hu/utazas/antoni-gaudi-egy-zseni-utja-reustol-sagrada-familia-csucsaig/

Mielőtt bemutatásra kerülne a két helyszín, ismerkedjünk meg Lluís Domènech i Montanerrel és a szecesszióval, de csak dióhéjban, mivel a világörökségi helyszínek bemutatása a cél és nem elsősorban a művészeti ág, más országok vagy hazai irányzat mélységi megismerése. Viszont az alapokat meg kell ismerni, hogy értsük az egészet.

"szecesszió kivonulást, elkülönülést jelent, utalva arra, hogy 1897-ben Bécsben negyvenkilenc művész kivonult a városi művészeti központból, hogy új művészetet teremtsen. A századforduló jellegzetes képző- és iparművészeti, valamint irodalmi irányzata stílusként nehezen értelmezhető, historizmus- és eklektikaellenes mozgalom, ami minden országban másként nyilvánult meg. Sokáig a XIX. század összekuszálódott végének vagy a XX. század tisztázatlan kezdetének tekintették. Önálló értékeire az 1970-es évektől figyeltek föl. Felmerült többek között az az értelmezési lehetőség, hogy a szecesszió az avantgárd legkorábbi fázisa." "A szecessziós stílust Európa különböző területein más és más névvel illették." - WIkipédia. A szecesszióról ITT és ITT olvashatsz bővebben, a magyarországi építészetről pedig ITT.

big.jpg

Alfons Mucha, a szecesszió kiemelkedő cseh festője

Nem tudok elvonatkoztatni Máthé Eszter írásától, ahol bemutatja magát Lluís Domènech i Montanert. Innen idézek, de olvassátok el az egész írását, mert nagyon jó és részletesen bemutatja a Hospital de Sant Pau-t is (ott visszatérek rá). ITT olvashatjátok el az egész blogbejegyzést. "Lluís Doménech i Montaner (1850-1923), aki nemcsak mint építész, de mint politikus, teoretikus és egyetemi tanár is fontos szerepet játszott a századfordulós Barcelona történetében. Modernista építészeti periódusa körülbelül 1888 és az 1910-es évek közé tehető. E bő húsz év alatt számos nagyszabású és fontos épületet tervezett, így például az 1888-as Castell dels Tres Dragons-t, a Casa Thomas-t (1898), a Casa Lleo Morera-t (1902), és egyik legnagyszabásúbb művét is, a Palau de la Música Catalana-t 1905-1908-ban."

im_pavakert_sm.jpg

"Lluís Doménech i Montaner 1849-ben született Barcelonában, középosztálybeli család fiaként. Apja, Pere Doménech i Saló könyvkötészettel foglalkozott. A kis üzletből az idő múlásával a legjobb és legkeresettebb vállalkozás lett a szakmában. Valószínűleg nagy hatással volt édesapja munkája Lluís esztétikai érzékére, amit akkor még nem is sejtett. Tanulmányait megkezdve a matematika, a fizika és a természettudományok iránt nagy érdeklődést mutatva mérnöki pályán akart elhelyezkedni, így kezdett el építészetet is tanulni.

tiffany-lampa.jpg

Igen, a Tiffany-lámpát is a szecessziónak köszönhetjük.

Végül az építészet nyert, így munkáiban ötvözhette mérnöki tudását és esztétikai érzékét. 1875-re már az újonnan alapított barcelonai Építészeti Akadémián tanított, és fontos teoretikus munkákat írt, főleg művészettörténeti témában. Ezek közül legjelentősebb kutatása a románkori művészettel és építészettel foglalkozott. Építészeti alapelveit tekintve meghatározó volt a szerkezet, a funkció és a díszítés szerepe. Ezeket esszenciálisan a középkor világából vett elemek modernista felfogásban való megjelenítésével hozta létre, így alkotva meg egyértelműen sajátos és felismerhető stílusát.

palau.jpg 

 

A Katalán Zene Palotája

A palotát a belvárosban találjuk. A legkönnyebben az L1 (megállók, infó ITT) és az L4 (megállók, infó ITT) metrókkal lehet elérni egy kis sétával Metro Urquinaona állomástól. Metrótérképhez pedig ITT a link. Busszal a V15-ös lehet jó. A legközelebbi megálló Via Laietana - Comtal (de ugyanúgy jó a Metro Urquinaona) (megállók, infó ITT).  Úgyszintén jó a V17-es ugyanazokkal a megállókkal, mint a V15 (megállók, infó ITT). A palota hivatalos oldala még írja a 45-ös buszjáratot, de azt nem is igazán találtam, csak a 47-est (megállók, infó ITT). Elvetemülteknek azért belinkelem ITT Barcelona buszjáratainak térképét is.

Különböző túrákkal lehet megnézni a színházat. A túrák sokszínűsége az "önfelfedező módtól" egészen a koncerttel egybekötött verzióig kiterjed. A sima sztenderd szerintem teljesen megfelelő, ami jelenleg 20€ (2019). Kb. 55 percig tart és katalán, spanyol, olasz, francia és angol nyelv közül választhatunk. Elolvasható minden közérdekű információ ITT, illetve az összes túra ITT megtalálható. 

Erősen ajánlott előre megvenni a jegyeket, mert szezonon kívül is akár hetekre, hónapokra lefoglalásra kerülnek időpontok. 

Nyitvatartás: 10.00-15.30 között

 

Az épületet három év alatt, 1905 és 1908 között építették. Az épület a Sant Pere kerületben található, Barcelona egyik legszebb területén. Építésénél elsődleges cél volt a természetes fényt hasznosítsák és bejusson az épületbe, ezért is használtak elsődlegesen vasszerkezetet és nagyon sok üvegfelületet. Az épületet vörös klinkertégla, rikító mozaikdíszítés fedi, mely Lluís Brú munkája. Az épületet kívülről egy Szent György (katalánul Sant Jordi) szoborcsoport díszíti: a katalánok védőszentjének napján, április 23-án könyvet és rózsát ajándékoznak egymásnak a párok és családtagok. A legenda szerint amikor Szent György legyőzte a sárkányt, a bestia véréből rózsa fakadt. Éppen ezért a Palau de la Música díszítésében gyakran visszatér a rózsa motívum. 
A földszinten árkádsor és kovácsoltvas ablakrácsok díszítik – a kor divatjaként – az épületet. Felettük bábos korlát látható. A homlokzaton mellszobrok sorakoznak, melyek Shakespeare, Beethoven, Molière és Talma alakját ábrázolják. Az épület sarkán a Népdal (Canción Popular) szoborcsoportját Miquel Blay, neves katalán szobrászművész alkotta. A műalkotás azt szimbolizálja, hogy az éneklés, a dal mindenkié. Kezdetben az Orfeó Catalá nevű kórusnak kívántak otthont teremteni vele, de ma már az azonos nevű intézmény székhelye is. Magát a kórust Lluís Millet és Amadeu Vives alapította 1891-ben a katalán zene újjászületésére irányuló szándékok által vezérelve. Figyelemreméltó a sok oszlop is, mely rendkívüli változatosságot mutat, különböző népek formavilágát eleveníti fel. 

 

A túrán a következő helyszíneken vezetik végig a látogatókat:

Elsőként a Sala d'Assaig de l'Orfeó Català-t lehet megnézni. Itt egy kis videóban bemutatják a hely történetét. Ezen a kis hangulatos helyen kisebb koncerteket, megbeszéléseket és előadásokat szoktak tartani. Az alapkövet az építkezés kezdeténél itt tették le. A félköríves helység a robusztus oszlopokkal, ólomüvegekkel és tipikus katalán dekorációval rendelkezik.

 

A palota másik nagyon különleges része a Sala Lluís Millet, azaz a Lluís Millet terem, amit a kórus alapítójának tiszteletére neveztek el róla. Rendkívüli hatású a kétszintes csarnok a virágaival, csodálatos ólomüveg ablakaival. Az erkély pedig egyenes lélegzetelállító a dupla, különleges színes oszlopokkal. Az épület belső díszítése is tükrözi a katalán modernizmus jegyeit, a belső tér színes kerámiamozaikok, kristályüveg berakások, ornamentikus, növényi minták felhasználásával válik hatásossá.  

Innen jutunk a Concert Auditorium-ba, azaz a koncertterembe. Maga a terem egyike a legnagyobbaknak a kontinensen, Pau Gargallo  és  Dídac Massana szobrai adják dekorációját. A színpadot az orgona uralja. Bal oldalon a Clavé és a Május virágai című szobrok, jobb oldalon Beethoven mellszobra látható. Figyelmet érdemel a wagneri Walkürök szoborcsoportja is. A koncertterem látványos mennyezeti világítóteste Rigalt i Granell munkája, amely a napot jelképezi. Az egész terem, színpad önmagában is él, ahogy életet adnak a virágok, pálmák, gyümölcsök. A palota ez elmúlt száz évben a művészeti élet egyik központja az egész világon, ahol több világpremiert is láthattak már a nézők. 

 A túra végén az előcsarnokban (Foyer of the Palau) megihatunk egy kávét vagy ehetünk egy sütit is, de jó időben az épület elé is kiülhetünk. A téglából épített széles ívek és a zöld, virágmintás üvegezett kerámiák különleges atmoszférát adnak a helynek. 

 

 Egy teljes koncertet nézhetünk végig:

 

A kórházat még a palota építése előtt tervezte meg Montaner 1901-ben úgyszintén a katalán modernizmus jegyében. Az építész korábban már tapasztalatokat szerzett a Pere Mata Intézet (Instituto Pere Mata, Reus) tervének megalkotásával. Maga a Szent Kereszt Kórház már 1401-ben létrejött korábbi hat kórház egyesülésével. A XX. századi terv és a színvonalas klinika létrejötte egy bankár, Pau Gil adományának köszönhető, aki 4 millió pesetával járult hozzá az építés költségeihez.Viszont az épület csak tervezője halála után, 1930-ban készült el. Domènech i Montaner 1923-ban elhunyt, ezután fia, Pere Doménech i Roura folytatta a megkezdett munkálatokat. Az óriási komplexum 100 000 m²–en helyezkedik el. Az eredeti tervekben 48 pavilon felépítése szerepelt, ám csupán 27 készült el. A klinikai komplexum fő épülete és a templom különösen figyelmet érdemlő alkotás.

A kórházat legkönnyebben az L5-ös metróval lehet elérni, Sant Pau - Dos de Maig megállónál (ami csak egy megállóra van a Sagrada Familiától. Onnan amúgy elég egy könnyed séta is. (Metró infó ITT.) Emellett H8, 19, 20, 45, 47, 50, 51, 92, 117, 192 is ott áll meg.

Nyitva novembertől márciusig hétfőtől szombatig 9.30-17.00 ; vasárnap és ünnepnapokon 9.30-15.00

           áprilistól októberig hétfőtől szombatig 9.30-19.00 ; vasárnap és ünnepnapokon 9.30-15.00

Péntek, szombat, vasárnap és ünnepnapokon 11.00-tól angol, 12.00 spanyol, 12.30-tól katalán (szombaton 10.30-tól francia) nyelvű túrák vannak. 

Sima belépődíj 14€, túravezetés: 19 € (amikor voltunk a hónap utolsó vasárnapja ingyenes volt, de ennek érdemes még utánanézni, ha pont úgy megyünk, nem hátrány.)

 

Szerencsémre találtam egy olyan oldalt, ami nagyon mélyen mutatja be a helyét, mind történetileg, mind építészetileg. Ehhez egyszerűen nem tudok többet hozzá tenni. Kérlek olvassátok el:

http://epklub.blogspot.com/2016/03/normal-0-21-false-false-false-hu-x-none.html

 

 

 

Összességében van azért élet Gaudin túl is, sőt Barcelona nem véletlenül vált az egyik legtöbbet látogatott várossá (aminek vannak árnyoldalai is). Szóval röviden Barcelona fantasztikus hely!

 

 

 

Szólj hozzá

Európa Spanyolország