2017. máj 17.

Koszovó középkori műemlékei - Koszovó

írta: Gilfanon25
Koszovó középkori műemlékei - Koszovó

Balkán túra 4. rész

Ha a Balkánra azt írtam, hogy sokan előítéletesek, akkor Koszovóval kapcsolatosan még erősebb ez az érzés mindenkiben. Érdemes nyitott lenni Európa legfiatabb államára. Nekem csak pozitív élményeim voltak, de ne fussunk annyira előre.

A listán 2004 óta szereplő világörökséghez négy nagyon szép állapotban megmaradt középkori templom tartozik.

  • Gračanica szerb ortodox kolostora - N42 34 60.00 E21 10 60.00 
  • Peć kolostora - N42 39 0.00 E20 15 0.00
  • Dečani kolostora - N42 31 60.00 E20 16 0.00 
  • Leviša Szent Szűz-templom - N42 12 0.00 E20 43 60.00 

dsc08219.JPG

Információk:

http://whc.unesco.org/en/list/724

https://hu.wikipedia.org/wiki/Szerbia_vil%C3%A1g%C3%B6r%C3%B6ks%C3%A9gi_helysz%C3%ADnei

Mielőtt elérünk Koszovóba, 2 érdekes helyszínt útba ejtettem. Az első Budva városa volt. Most még álmos kisváros volt, ahova később nyáron turisták ezrei látogatnak el.

 

A másik pedig Lovcen-hegy tetején lévő Njegosa mauzóleum volt. Május ellenére az utolsó pár száz métert térdig érő hóban kellett megtenni! Az út közepén pedig ne lepődjünk meg, hogy előbukkan egy őr, aki begyűjti a nemzeti parkba a belépőjegyet (akkor 2EUR).

kotorbol_1.jpg

 

 Az úton végig a tara kanyon mellett vezet az út. Nem fogod tudni megállni, hogy ne fényképezd végig az utat!!

 

 Az első fontos tényező Koszovó megközelítése. Egyszerűnek tűnik, de nem az. Szerbia hivatalosan még mindig nem ismeri el Koszovót, ebből kapcsolatosan különösen figyelni kell arra, hogy leegyszűsítve, ha nem Szerbián lépünk be Koszovóba, akkor Szerbiába is csak egy harmadik országon keresztül léphetünk be. Tehát Montenegróból, ha Koszovóba megyünk, onnan nem lehet rögtön Szerbiába menni, csak először vissza (vagy harmadik országba pl. Macedónia) Montenegróba és úgy Szerbiába. Ha nem így teszünk, akkor tiltott határátlépést követünk el.

kotorbol_2.jpg

Korábban írtam, hogy a szerbiai szakaszon a GPS-em úgy gondolta, hogy tovább nem segíti az utamat és bemondta az unalmast. Itt áldottam igazán az eszem, hogy hoztam klasszikus térképet is. Így a térkép és a táblák után mentem. Többször is elbizonytalanodtam, hogy helyes az irány, amit választottam, de végül sikerült eljutni a határhoz. Рожаје faluban fordultam a határ felé. Eglszen a határig hosszú, kanyargós (szinte végig hegynek fel) és rossz volt az út, amit május ellenére is hófoltok tarkítottak.  A határátlépés után pedig ne gondold, hogy jobb lesz. Kis naívan azt gondoltam, hogy az egyik oldal határátkelője után rögtön ott a másik. Nem így volt. Több mint 10 km után volt a koszovói határ. Mivel Koszovó nincs a nemzetközi zöldkártyás rendszerben, ezért a határon lévő bódénál meg kell venned a biztosítást és csak utána engednek be. A külügy honlajáról: "A Koszovóba gépjárművel érkezők a belépéskor minimum 15 napra érvényes kötelező biztosítást kell, hogy kössenek, ennek ára személygépkocsi esetén 30 EUR. Mivel Koszovó még nem tagja a Nemzetközi Zöldkártya Egyezménynek, így a magyar kötelező biztosítás mellé kiállított zöldkártya Koszovóra nem érvényes." Amúgy elég egyszerű kitölteni, nem okozhat gondot. Amúgy a külügy oldalán van jópár hasznos tanács: http://konzuliszolgalat.kormany.hu/europa-utazasi-tanacsok?koszovo

 

 

Estére értem a szállásra, amit tényleg csak nagy szerencsével találtam GPS hiányában. Még jó, hogy megnéztem a szállást google maps-on.

Másnap az első utam a dečani kolostorhoz vezetett. A négy kolostorból kettőt tudtam megnézni. Dečanban a helyiek segítettek, hogy megtaláljam a kolostorhoz vezető utat. Igencsak meglepődtem mikor tankcsapdákat és egykedvűen álldogáló KFOR katonák mellett haladtam el.

decan_1.jpg

decan_2.jpg

 Amint leparkoltam, már jött is egy katona és mindent lejegyzetelt az autóról. A bejáratnál le kellett adni az útlevelet és úgy kaptam csak belépőt a kolostorba. A dečani kolostor az egyik legjobban fennmaradt ortodox templom (annak ellenére hogy a délszláv háborúk alatt oldalba lőtték egy tankelhárító rakétával). Gyönyörű freskói képet adnak, hogyan nézhettek ki a középkori szerb ortodox templomok, az egyik legjobban fenmaradt példája a bizánci művészetnek. 

https://hu.wikipedia.org/wiki/De%C4%8Dani_kolostor

 

Utána pedig visszatértem Pećbe (Peja) a kolostorhoz. Egész könnyen megtalálható táblák alapján is a keresett hely. Ismét jegyzetelés a portán és úgy lehet tovább haladni.  A tempósan rohanó folyó mellett békésen dacolnak az idővel a Peja patriarchátus templomai, amely mellett álldogál egy torony és egy 750 éves fa. A város mellett a csend és nyugalom szigete.

peja.jpg

 

Egyenlőre ennyi fért bele Koszovóba, de pótolni kell a későbbiekben az elmaradt két helyszínt.

Koszovó nagyon pozitív számomra. Az emberek barátságosak voltak és nagyon segítőkészek, mosolygósak (nem elfeledkezve a biztonsági szabályokról). A pékségük elsőosztályú, áraik pedig még nem elszálltak. Vendéglátásban van mit fejlődni, de jó úton haladnak. Mivel most már repülőjárat is van ezért még könnyebb eljutni, de autóval sincs nagyon nagy távolságra.

A következő úticél Stari Ras és a Sopocani kolostor, azaz Szerbia bölcsője.

 

 

Szólj hozzá

Európa Koszovó